Een eerste betaalde opdracht: zo bepaal je jouw prijs
Bewaar je kalmte
Het is een natuurlijke reactie om door te kamer te stuiteren van enthousiasme als iemand serieuze interesse toont in je product. Toch loont het om je kalmte te bewaren.
Het is niet omdat het je eerste opdracht is dat je een prijs moet vragen dat lager is dan de waarde van je dienst of product. Kom niet in de verleiding om in je enthousiasme een veel te lage prijs te vragen. Wees gerust laaiend enthousiast, maar houd het hoofd koel als het om het financiële aspect van de deal gaat.
Een realistische prijs bepalen
Voor een eerste betaalde opdracht een prijs bepalen is niet makkelijk. Je kan misschien moeilijk inschatten hoeveel tijd je aan iets zal besteden, en vergeet misschien rekening te houden met aspecten waar je op voorhand nog niet bij stilgestaan hebt.
Een aantal tips om een realistische prijs te bepalen:
- Je kan inschatten hoeveel uur je aan een bepaald project zal bezig zijn, en dit vermenigvuldigen met je gewenste uurtarief.
- De tijd die je nodig hebt voor de concrete opdracht, is niet gelijk aan de totale tijd van het project. Als je je baseert op het aantal geschatte uren dat je werkt, houd dan ook rekening met de tijd die je nodig hebt om informatie op te zoeken, de administratie te doen, of om eventuele aanpassingen door te voeren.
- Je kan ook becijferen hoeveel je per maand zou willen verdienen, en dit delen door het aantal projecten dat je per maand wilt aannemen. Dan heb je een projectprijs.
- Je kan je baseren op een aantal parameters. Dan kies je bijvoorbeeld een starttarief, en voeg je per jaar ervaring/aantal connecties/aantal gedane projecten/… een som toe. Voor een commerciële samenwerking op mijn blog start ik bijvoorbeeld met een standaardtarief van €50, en voeg ik €10 toe per 1000 unieke maandelijkse bezoekers.
- Win informatie in bij collega’s of concurrenten. Weten hoeveel anderen vragen voor een bepaalde dienst of product kan helpen om jouw eigen prijs te bepalen.
- Vergeet ook de belastingen niet mee te rekenen! Als je denkt aan je netto-inkomsten, mag je zeker niet vergeten om daar je BTW aan toe te voegen.
Wees niet bang om een te laag bod af te slaan
Mijn blog bestaat nu bijna een jaar, en ik heb al meer deals moeten afbreken dan ik er heb aanvaard. Enerzijds omdat ik het product niet bij mijn blog vond passen, maar anderzijds ook omdat de vragende partij een te lage prijs bood. Mijn strategie is dan om uit te leggen waarom je een bepaalde prijs vraagt. Soms ziet de andere partij de waarde van je product en dienst, en gaat die alsnog akkoord. En soms wil die het bod niet verhogen. Dan is dat maar zo. De andere partij kan voet bij stuk houden, maar jij kan dat ook.
Kom niet in de verleiding om een te laag bod te aanvaarden
Kom niet in de verleiding om een te laag bod te aanvaarden. Je hebt een goede reden om een bepaalde prijs te vragen, en door daar onder te gaan zal je je product ook devalueren. Ja, er zullen deals niet doorgaan. Maar die compenseer je door een eerlijke prijs te krijgen voor de deals die wel doorgaan. Bovendien concurreer je zo je collega’s niet weg. Een beetje solidariteit kan geen kwaad.
Het is niet altijd makkelijk om stevig in je schoenen te staan als het om een betaalde opdracht aankomt. Vooral als het om een eerste opdracht gaat, kan dit extra lastig zijn. Als je je onzeker voelt, bedenkt dan eens het volgende. Als je aan een bakker vraagt hoeveel de koffiekoeken gaan, en die antwoordt “70 cent”, dan moet je ook niet afkomen met: “oké, maar 50 cent per koffiekoek is toch ook goed hé.”
Toegeven
Jij zou kunnen toegeven, maar dat kan de andere partij ook. Wees bereid om water bij de wijn te doen, of een alternatief compromis te sluiten. Maar wees niet bereid om onder je prijs te werken. Misschien kan je een ‘light’ versie van je product aanbieden voor een lagere prijs? Of misschien kan je het product sneller afleveren? Er zijn talloze opties om een compromis te vinden zonder onder je prijs te hoeven werken.
Gratis werken
Werk niet gratis. Ik herhaal: werk niet gratis. Ja, je krijgt exposure als je gratis werkt. Maar in de supermarkt kan je niet met exposure betalen. Over gratis werken schreef ik al een volledig artikel. Lees dit zeker als je twijfelt over een gratis opdracht.
(Bron afbeelding: Outmeal)
Wat met een onverwachte vraag?
Misschien heb je al lang nagedacht over wat je zou vragen voor een bepaalde dienst of product, maar het kan ook zijn dat iemand een dienst aanvraagt waar je nog niet actief over nagedacht hebt. Stel dat je handleidingen schrijft voor een bepaald softwarepakket, en iemand mailt je plots met de vraag wat je tarief is voor het geven van een workshop. Dan antwoord je niet: “nog niet over nagedacht, wat stel je voor?” Vanaf nu heb je gewoon een tarief, zo simpel is het. Het is niet omdat je dit nog niet eerder gegeven hebt, dat je tarievenlijst een imaginair gegeven is zonder bestaansrecht. Wil je iets doen, bepaal er dan meteen een passende vergoeding voor.
Samenvatting
- Bewaar je kalmte
- Kies een passende strategie voor je prijsbepaling
- Sla een te laag bod gerust af
- Wees bereid om een compromis te sluiten, maar werk niet onder je prijs
- Werk in ieder geval niet gratis
- Je hebt altijd een tarieflijst, ook voor onverwachte vragen
(Bron afbeelding: Unsplash)