Homeyz: een helpende hand gezocht! – De app voor occasionele klushulp
Er zijn zoveel zaken in het leven die de moeite waard zijn om tijd in te investeren. Onze dagen zijn (hopelijk) gevuld met activiteiten die belangrijk voor ons zijn. Overdag besteed ik het grootste deel van mijn tijd aan werk en alles wat daarbij hoort. Ik hecht ook veel belang aan persoonlijke relaties. Ik houd ervan om veel tijd door te brengen met mijn man, en ook familie en vrienden hebben allemaal een plaatsje in mijn hart (en dus ook in mijn agenda). Daarnaast probeer ik gezond te leven, waardoor ik ook een innige band met mijn sportschoenen en compostbak tracht te onderhouden. Het is niet altijd eenvoudig om aan je eigen verwachtingen en die van anderen te voldoen, en soms valt het wel eens voor dat er toch niet voldoende uren in een dag zijn. Is dat een ramp? Neen. Blijft dit altijd zonder gevolgen? Ook niet. Het eeuwige slachtoffer in mijn eigen leven is het huishouden. Dat arme schaap. Mijn man en ik proberen nochtans als een goed geolied team het beest te bevrijden van een dikke vacht vol huisstofmijt, maar onze tondeuse durft al eens tegen te sputteren.
Help, ik heb mijn huishoudelijke taken niet onder controle!
Wat doe je dan? Alle leuke dingen opofferen om alles van de huishoudelijke to do-list af te strepen? Dit lijkt me een deprimerend plan. Een vaste poetshulp in dienst nemen? Ik heb er vaak over nagedacht, maar voorlopig zou dit dan weer te veel hulp zijn. We wonen niet zo groot, en hebben geen structurele hulp nodig. Wat ideaal zou zijn, is een helpende hand die slechts af en toe inspringt waar nodig.
Homeyz to the rescue
En laat dit nu net het concept van Homeyz zijn! Greetje Leenders, Karen Corrigan en Stef Cuypers zijn de bedenkers van een app die gebaseerd is op het principe van deeleconomie. Vergelijk het met Uber en Airbnb, maar dan voor klusjeshulp. Toen ik het bericht las dat deze app gelanceerd zou worden, was ik meteen enthousiast. Ik kon al meteen verschillende dingen bedenken waar een helpende hand bij van pas zou komen. Een kapot stopcontact herstellen, het schoonmaken van de balustrade rond ons terras,… Het zijn allemaal klusjes die we voor ons uit schuiven en uiteindelijk niet gebeuren. Toen Bram en ik een vaatwasmachine gekocht hadden, bleek dat de installateur dit niet mocht installeren, omdat de keuken van een andere leverancier kwam. Gelukkig heb ik een lieve schoonbroer met gouden handen, anders was de vaatwasmachine wellicht nog weken in onze woonkamer blijven staan. Ik kan me inbeelden dat niet iedereen een handige harry of hariët kent. Zou Homeyz de oplossing kunnen zijn voor al onze klusjesperikelen? Ik vraag het eventjes aan Stef Cuypers, één van de bedenkers van deze nieuwe applicatie.
Interview over Homeyz
Je hebt samen met de twee andere dames deze app bedacht, en bent nu volop bezig met de voorbereiding van de lancering. Is dit idee ontstaan door zelf nood te hebben aan occasionele klushulp?
Stef: Het idee is ontstaan doordat Greetje, één van de oprichtsters, zonder werk viel. Zij had altijd in de servicesector gewerkt, onder andere ook als huishoudhulp. Meer en meer merkte zij de vraag naar flexibele, niet-structurele huishoudhulp op bij de mensen waarvoor ze werkte. Vanuit dit inzicht wilde zij graag een flexibele kuishulpservice starten. Zij besprak dan dit idee met Karen, één van haar beste vriendinnen, (mijn mama) en vooral een echte businesswomen. Zij was hier meteen zeer enthousiast over. Ondanks het feit dat zij wel structurele hulp in huis heeft, kon zij zich meteen enkele taken bedenken waarvoor zo’n flexibele hulp wel welkom is.
Lees ook: mijn ideale thuiswerkplaats
Al snel kwamen zij tot de conclusie dat het inbouwen van die flexibiliteit gepaard zou moeten gaan met één of andere applicatie of website die dit toelaat. Om deze reden zijn zij bij mij komen aankloppen. Ik had net studies afgerond waarbinnen ik een degelijke kennis van applicaties had opgedaan. Ook ikzelf kon me meteen vele situaties voor de geest halen waarin dergelijke hulp sterk van pas zou komen, maar vooral ook situaties waarin ik wel op een ongebonden en gemakkelijke manier een centje bij zou willen bijverdienen. Op deze manier zijn we op het peer-to-peer gegeven beland, waaruit Homeyz gegroeid is.
Deze applicatie is bijzonder interessant voor mensen die af en toe een centje willen bijverdienen. Zijn er voorwaarden aan verbonden?
Stef: Er zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden. Zo kan je als homey tot €5000 per jaar aan 10% belastingen bijverdienen (cfr. wetgeving De Croo), niet meer dan dat. Een vaste job vervangen zal het dus niet kunnen doen, maar het is toch al een mooi extra bedrag om per jaar te kunnen spenderen. Verder is het ook belangrijk dat de homeys geen jobs uitoefenen binnen hun professioneel gebied. Zo kan een professionele loodgieter zich bijvoorbeeld niet aanbieden als loodgieter bij ons, maar uiteraard wel andere klussen voor zijn/haar rekening nemen.
Lees ook: zo bespaar je €100 extra per maand
Welk soort klusjes kunnen ‘hosts’ uitbesteden?
Stef: Op de applicatie worden de klusjes opgedeeld in drie grote hoofdcategorieën, namelijk ‘huishouden’, ‘klussen’ en ‘tuinieren’. Hieronder zijn telkens meer gedetailleerde subcategorieën, zoals bijvoorbeeld ‘schilderen’ of ‘gras afmaaien’ bepaald. Mensen hebben ook de mogelijkheid om iets algemenere subcategorieën aan te duiden en in de beschrijving van de job duidelijk aan te geven wat er moet gebeuren. Er is dus wel wat ruimte voor eigen invulling van de jobs, zolang ze maar duidelijk in de richting van de subcategorie blijven passen. Zo kunnen wij de geschikte homeys voor de job zo nauwkeurig mogelijk bepalen. Een gedetailleerde lijst van alle mogelijke klusjes komt binnenkort op de website te staan.
Hoe worden een ‘homey’ aan een ‘host’ gekoppeld?
Stef: Het is de bedoeling dat een host een klus post op de applicatie. Deze moet hiertoe bepaalde velden invullen met betrekking tot de specificaties van de klus. De applicatie linkt dan de meest geschikte homeys aan deze klus. Dit gebeurt op basis van bepaalde parameters. Voorbeelden van dergelijke parameters zijn (uiteraard) de klusjes waarvoor homeys zich op de applicatie geregistreerd hebben en de afstand tussen de homey en de plaats waar de klus doorgaat.
De homeys kunnen zich kandidaat stellen voor de job en de host kiest uiteindelijk welke homey hij/zij in huis wil halen.
Ik geloof zelf dat dit een stap vooruit is voor mensen die de tijd maar niet vinden om bepaalde klusjes uit te voeren. Hoe groot zal de impact van deze applicatie zijn, denken jullie?
Stef: Dat is inderdaad de bedoeling. De impact van de applicatie valt uiteraard moeilijk te voorspellen. Die zal voor een groot deel afhangen van het aantal mensen dat zich registreert. Een dergelijke applicatie zal maar goed werken als er genoeg mensen klusjes posten en als er genoeg respons komt op deze aanvragen. Vandaar ook dat we nu al met de registraties van start zijn gegaan, zodat er op het moment van de release van de applicatie voldoende gebruikers zijn om de applicatie goed te doen werken. Onze grote droom is dat deze applicatie een deel van de mensen hun leven gaat uitmaken, dat ze een logische reflex wordt voor mensen op het moment dat ze extra hulp in of rond het huis nodig hebben, zoals nu een Airbnb dit reeds is wanneer mensen een verblijfplaats zoeken en Uber dit op vele plekken al is als mensen vervoer nodig hebben.
Ik sprak al met verschillende mensen over Homeyz. Vooral mannen waren meteen enthousiast om zich als homey te registreren. Kunnen jullie de handige hariëts of ijverige ilses ook overtuigen om zich te registreren als homey?
Stef: Het is natuurlijk zo dat ‘klussen’ vaak als een mannentaak gezien wordt, en ‘huishouden’ eerder aan vrouwen wordt toegeschreven. Eigenlijk is dit voor niets nodig. Mijn vader is bijvoorbeeld een zeer goede huisman, en veel van mijn vriendinnen hebben zelf al wel eens een muur geschilderd of een kast in elkaar gestoken. In ieder geval is het zo dat de klusjes die via de applicatie kunnen gedaan worden voldoende gevarieerd zijn zodat er voor ieder wat wils aanwezig is. Misschien is het ook wel een uitgelezen kans voor vrouwen om zich te bewijzen als bekwame hariëts.
Lees ook: is de was doen werkelijk nog een vrouwentaak?
Het doel is uiteindelijk om mensen die het willen, de kans te geven om iets bij te verdienen. Dus als de vrouwen onder ons een mooi paar schoenen hebben zien staan en het zien zitten om ergens de muur te gaan verven om deze (zonder al te groot schuldgevoel) te kunnen kopen, zijn zij meer dan welkom bij ons om dit te doen. Maar als zij zich toch comfortabeler voelen om de was en de strijk voor hun rekening te nemen, kan dit ook. Opties genoeg dus.
De reguliere klusjeshulp of poetsdiensten hebben natuurlijk ook hun voordelen. Wanneer kun je dan het best voor Homeyz kiezen?
Stef: Absoluut! We zijn er ook zeker niet om deze te vervangen. We zien onszelf eerder als complementair aan deze hulp. Mijn ouders hebben bijvoorbeeld een vaste poetsvrouw in dienst, en gaan deze zeker niet laten gaan met de komst van Homeyz. Maar op een moment dat er een feestje is geweest op zaterdag, en de poetsvrouw pas op maandag komt, zou het handig zijn om een homey al even het eerste werk te komen laten doen. Ikzelf ben studente en heb geen nood aan (alsook geen financiële middelen om) een vaste poetsvrouw in huis te halen. Af en toe eens een homey de grote kuis komen laten doen klinkt dus als muziek in mijn oren. Ik wil bijvoorbeeld ook al lang een lamp ophangen in mijn kamer, maar heb zelf geen flauw benul hoe hieraan te beginnen en het is ook niet meteen de klus waarvoor ik een professionele elektricien in huis ga halen. Een homey zou ook hiervoor dus goed van pas komen. Er zijn zoveel situaties waarin professionele of reguliere hulp net iets te veel van het goeie of te omslachtig is, maar je het toch niet zelf kan/geen tijd hebt. Dit zijn de situaties waaraan wij met Homeyz tegemoet willen komen. Kortom, heb je zelf niet de tijd, het talent of de goesting om een bepaalde klus te doen en lijkt het inroepen van professionele of structurele hulp net iets te vergezocht, maar wordt je er wel zot van dat de klus blijft liggen, dan is Homeyz de perfecte oplossing voor jou.
Wat is jullie ultieme argument om mensen te overtuigen die nog twijfelen om zich te registreren?
Stef: Probeer het gewoon, wie niet waagt niet wint. Het is begrijpelijk dat mensen hier eventueel bepaalde twijfels bij gaan hebben. Ik heb initieel ook regelmatig mijn bedenkingen bij dingen die ik nog niet ken. Maar eens je ze probeert kan je vaak niet meer zonder, en ik denk/hoop dat dit met Homeyz ook het geval zal zijn. Onze bedoeling is om de mensen iets meer vrijheid te geven, zowel de hosts als de homeys, en ze de mogelijkheid te geven om net iets zorgelozer door het leven te gaan. Hoe kan je daarop nu neen zeggen?
Bedankt Stef voor deze duidelijke antwoorden!
Je registreren als host of homey kan je hier doen.
Zelf zal ik Homeyz zeker uittesten. Wil je op de hoogte blijven van mijn bevindingen met deze app? Volg Work in Heels dan op facebook.
Bron afbeelding: Pixabay
Hallo,
Is dit eigenlijk hetzelfde la listminut?
Zijn er verschillen?
Als ik naar de site van listminut kijk, dan denk ik dat het grootste verschil zich situeert in het soort taken dat er wordt uitgevoerd. Homeyz werkt alleen met huishoudelijke klusjes en tuinklusjes. Listminut lijkt me breder: professionals voor events, voor gezondheid, oppashulp,… Allemaal zaken die bij Homeyz niet aan bod komen. Daarnaast is Homeyz een peer-to-peer app, en kan je jezelf aanmelden zonder ‘geselecteerd’ te worden. Bij Homeyz is het ook een voorwaarde dat je de dienst niet daarnaast ook als professional doet. Deze verschillen lijken me op het eerste zicht het duidelijkst, maar misschien zijn er nog andere zaken die jou opvallen?