Met de elektrische fiets naar het werk: een goed alternatief voor de auto?
De auto is nog steeds een vaak gebruikt vervoersmiddel om naar het werk te gaan. Uit een onderzoek van SD Worx van 2 jaar geleden blijkt dat in Vlaanderen maar liefst 81% de auto neemt. Toch zijn we er ons meer en meer van bewust dat er duurzamere en goedkopere manieren zijn om naar het werk te gaan. Het bewustzijn rond de klimaatproblematiek en de discussie rond bedrijfswagens heeft de laatste maanden zeker een impact gehad op de manier waarop wij naar ons woon-werkverkeer kijken.
Soms is de auto nu eenmaal de meest voor de hand liggende keuze. Niet iedereen werkt op een steenworp van zijn woonplaats, en het openbaar vervoer is zeker niet altijd de meest efficiënte manier om je te verplaatsen. Hoewel een structurele verbetering van de dienstverlening van het openbaar vervoer al meer mensen zou overtuigen om de auto te laten staan, geloof ik persoonlijk dat ook wij als individu creatief kunnen zijn met oplossingen.
Want een verplaatsingsvraagstuk heeft niet altijd slechts één onwrikbare oplossing. Neem nu de verplaatsingen van 10 km. De ene persoon vindt dit een afstand die nog prima met de fiets te doen is. Voor de andere persoon is dit echter net te ver, en lijkt de auto dan een aantrekkelijker alternatief. En zelfs de mensen die in principe met de fiets willen rijden, zullen op een mooie zomerdag zonder een zuchtje wind misschien met plezier de fiets nemen, terwijl de auto aanlokkelijker is als dikke regenwolken zich samenpakken.
De elektrische fiets
Met deze blog wil ik graag aandacht schenken aan een milieuvriendelijke en budgetvriendelijke verplaatsingsoplossing: de elektrische fiets. Voor de twijfelende fietser kan dit net het nodige duwtje in de rug zijn, terwijl de doorgewinterde fietser er gewoon een extra groot verplaatsingsbereik mee krijgt.
Tip: op de online fietsenwinkel Bikester vind je heel wat modellen van elektrische fietsen terug.
Ik interviewde een lezeres die een tijd geleden de tweede auto in het gezin inruilde voor de elektrische fiets. Samen bekeken we de verschillende verplaatsingsopties, en bespraken we haar gebruik van de elektrische fiets.
De elektrische fiets als vervanging van de auto voor woon-werkverkeer
Afstand van woning tot werk: 21 km
Totaal afgelegde tijd naar het werk met:
- De auto: 20 minuten
- Openbaar vervoer: 1 uur tot 1 uur 30 minuten (afhankelijk van startuur)
- De fiets: 1 uur 15 minuten
- De elektrische fiets: 48 minuten
Het is duidelijk dat de auto met voorsprong de snelste manier is om je naar je werk te verplaatsen. Hoe sta je tegenover de andere transportmiddelen?
“De auto is inderdaad het snelst en het gemakkelijkst. Zeker als je het vergelijkt met het verschil in tijd met het openbaar vervoer. Je doet er al snel 5 à 6 keer langer over met de bus. Het openbaar vervoer vind ik in mijn geval geen waardig alternatief, dus daar heb ik nooit gebruik van gemaakt. De (gewone) fiets neem ik wél af en toe. Maar met 21 km enkele rit is dit zeker geen vanzelfsprekendheid. Je moet dan al erg gemotiveerd zijn. Sinds ik een elektrische fiets heb is de fiets plots wel een logische en doenbare optie. Nu ga ik dus veel vaker met de fiets dan vroeger.”
Je besloot onlangs de tweede wagen weg te doen. Hoe bevalt die keuze je tot nu toe?
“De tweede wagen deden we niet zomaar weg; er kwamen twee elektrische fietsen in de plaats. Mijn man en ik gebruikten allebei vaak de auto om naar het werk te gaan. We hebben ook andere werktijden, wat samen rijden moeilijk maakt. Sinds we besloten om één wagen weg te doen moeten we uiteraard wat beter plannen. Het vanzelfsprekende comfort om altijd een auto tot je beschikking te hebben is weg, maar dit is prima te ondervangen door logische keuzes te maken en goed af te spreken. We bekijken wie welke dag het verst moet, en degene met het moeilijkste traject krijgt de auto. Omdat we allebei onze elektrische fiets hebben, zijn veel ‘autoverplaatsingen’ perfect te vervangen door fietsverplaatsingen. Het is een beetje reorganiseren, maar het bevalt!”
Hoe verschilt rijden met een gewone fiets van rijden met een elektrische fiets?
“Het is niet zo dat ik plots pijlsnel over het fietspad voorbij raas. Ik rijd ongeveer 25 km/u met de elektrische fiets. Dit is tevens de snelheidsbeperking van deze fiets. Het is geen hogesnelheidsfiets. Het grootste verschil zit dus niet zozeer in de snelheid (al ben ik natuurlijk wel merkbaar sneller), maar eerder in de belevenis van het fietsen. Met de elektrische fiets kan ik comfortabel fietsen en niet volledig verwaaid toekomen op mijn werk. Ook werk je je niet in het zweet als je tegenwind trapt. De elektrische fiets biedt daarbij prima ondersteuning. Ik heb een goede conditie, maar beoefen fietsen niet als sport. Een elektrische fiets is ideaal voor iemand met een sportieve ingesteldheid, die op een aangename en relatief comfortabele manier een iets grote afstand naar het werk wil gaan.”
Wat was de hoofdreden om voor een elektrische fiets te kiezen?
“Zoals gezegd nam ik wel al af en toe de fiets naar mijn werk toen ik nog altijd een auto tot mijn beschikking had. Maar ik ondervond dat het met de gewone fiets toch echt te lastig was als er veel tegenwind was. Ik werk aan de kust, en het kan daar serieus waaien. Na een vermoeiende werkdag is meer dan een uur tegenwind trappen er echt te veel aan.
Naast dit praktische argument is een elektrische fiets ecologisch een veel betere keuze dan de wagen. Financieel trouwens ook. Een tweede auto die niet genoeg kilometers doet is geen zo’n rendabele investering. Bovendien heb je met de elektrische fiets ook beweging! Oké, je wordt ondersteund in je fysieke inspanningen, maar je bent veel gezonder bezig dan wanneer je je in je autostoel neervlijt.”
Wat kunnen werkgevers doen om de fiets of de elektrische fiets nog aantrekkelijker te maken voor iets grotere afstanden?
“Bij het aankopen van onze elektrische fietsen nam de werkgever de BTW van de elektrische fietsen voor zijn rekening. Aanvullend is er ook een diefstalverzekering. Dit kan een extra stimulans zijn om tot de aanschaf van een elektrische fiets over te gaan. Sommige werkgevers nemen de BTW ten laste, en sommige werkgevers laten daarnaast ook de resterende waarde van de fiets in kleinere schijven afbetalen. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je dan ook effectief je elektrische fiets gebruikt. Ik moest een verklaring op eer afleggen dat je een bepaald percentage van de gewerkte dagen ook effectief de fiets gebruikt voor woon-werkverkeer. Naast financiële steun kan de werkgever ook logistiek een duit in het zakje doen. De mogelijkheid om te douchen kan sommige mensen bijvoorbeeld over de streep trekken om toch maar op de fiets te springen.”
Wat zou je aanraden aan andere mensen die twijfelen om een elektrische fiets aan te schaffen?
“Ik zou de elektrische fiets echt aanraden, want ik ben er zelf heel tevreden over! Je neemt veel vaker de fiets, en je fietsbereik wordt ook veel groter. “Het is wind” is geen argument meer. En slecht weer bestaat ook niet, alleen slechte regenkledij. De hoeveelheid activiteiten die je met de fiets kan ondernemen nemen beduidend toe. De boodschappen kan je dan perfect doen met de fiets, ook als de winkel niet op het einde van de straat is. Ik zou persoonlijk ook een verzekering voor pechverhelping aanraden bij fietspech. Een elektrische fiets laad je nu eenmaal niet zo makkelijk in een auto.”
Gebruik je eigenlijk nog vaak de gewone fiets nu je een elektrische fiets hebt?
“Ja hoor, wij besloten om onze gewone fietsen niet weg te doen. Die functioneerden nog prima! Maar moesten onze oude fietsen nu niet meer goed zijn, dan zou een elektrische fiets in principe wel volstaan. Je hoeft niet altijd extra ondersteuning te vragen met een elektrische fiets. Je kan de gewenste mate van ondersteuning zelf aanpassen, waardoor je bijgevolg ook kunt fietsen alsof je met een gewone fiets zou rijden.
Binnen de straal van 5 km haal ik mijn elektrische fiets niet van stal. Een toertje rond in de buurt of in de stad is dus met de gewone fiets. Met een elektrische fiets rijd je meestal sneller, wat niet zo handig is op drukke plaatsen. Maar bij grote fietstochten is het net wél weer leuk om een elektrische fiets te hebben. Omdat mijn partner en ik allebei een elektrische fiets hebben kunnen we veel grotere fietsuitstappen doen.”
Bedankt voor het interview!
De elektrische fiets: zelf uitgetest
Ik testte de elektrische fiets van mijn lezeres ook zelf uit. En inderdaad, de fiets heeft een ‘eco’-stand waarbij hij eigenlijk gewoon gaat compenseren voor zijn extra gewicht. In deze modus is het precies alsof je met een gewone fiets rijdt. Daarnaast had het ook verschillende standen met oplopende mate van elektrische ondersteuning. Bij de ‘turbo’-stand ging ik al met een kleine mate van inspanning behoorlijk snel. Dit lijkt me echt ideaal om lange stukken tegenwind te fietsen. Toch voelde ik me comfortabeler in de zogenaamde tussenstanden. Ik droeg geen helm, en wilde niet als een ongecontroleerd projectiel door de straten razen. O ja; remmen doe je natuurlijk gewoon door je remmen toe te trekken. Ik betrapte mezelf erop dat ik een fractie van een seconde twijfelde, alsof hier ook een geavanceerde technologie voor bestond. Er zijn nog zekerheden in het leven.
Lees ook: mijn ervaringen met transport naar het werk
Bron afbeeldingen: Pixabay