X

Het moeilijkste aan een succesvolle website maken

Iedereen die een website heeft en deze actief wilt houden, weet dat het onderhouden van een website niet altijd van een leien dakje gaat. Een mooie website maken en een aantal functionerende pagina’s hebben is één ding, zorgen dat mensen je website ook willen bezoeken is een ander paar mouwen. Dit is het moeilijkste aan het onderhouden van een succesvolle website:

1. Bezoekers naar je website lokken

Hoe krijg je mensen zo ver dat ze je website bezoeken? Mensen naar je website ‘lokken’ klinkt een beetje verdacht, alsof je een peperkoeken huisje bouwt in de hoop dat je als boze toverheks een verdwaald kindje te pakken kunt krijgen. Maar toch zal je actief moeten nadenken over hoe je mensen naar je website zult trekken. Het is niet zo dat mensen zich plots zullen afvragen of er onder jouw domeinnaam iets te vinden is, en dan op goed geluk een zoekpoging wagen.

Mensen komen via verschillende wegen op jouw website terecht. Via zoekmachines, via social media, via doorverwijzingen van andere websites, of rechtstreeks omdat ze al weten dat ze er iets kunnen vinden. Mijn ervaring is dat je al deze wegen nodig hebt om je bezoekersaantal hoog genoeg te houden. Je moet dus zorgen dat je goed in Google gevonden wordt, je actieve social media acounts hebt, andere mensen over je website schrijven, en je moet ervoor zorgen dat je geëngageerde trouwe websitebezoekers hebt. En dit is een hele klus! Via Google Analytics kan je goed bijhouden hoeveel mensen er op je website terecht komen, vanwaar ze komen, en in welke pagina’s ze het meest interesse hebben. Google Analytics begrijpen is niet moeilijk, al moet je wel weten welke informatie je precies nodig hebt.

Als blogger merk ik ook dat het schrijven van nieuwe artikelen maar een deel is van het werk. En toch moet je dit deel de meeste aandacht blijven geven, anders zijn er geen nieuwe artikelen waar mensen op terecht kunnen komen. Consistent goede, interessante, of grappige inhoud leveren (het hangt er van af waar je blog precies over gaat) is waar het bloggen om draait. Mensen komen naar je website omdat ze er iets willen vinden: informatie, ontspanning, een mening,… Daarnaast vinden zoekmachines je website ook interessanter als je geregeld nieuwe inhoud plaatst. En nieuwe artikelen delen op social media is uiteraard ook een goede manier om mensen je website te laten bezoeken.

Lees ook: de 5 best gelezen artikelen op Work in Heels

Soms loopt het ook gewoon wat minder goed. Je hoort vaak de succesverhalen van anderen, maar weet dat het niet ongewoon is om eens een terugval te hebben. Zo krijg ik in de zomervakantie minder blogbezoekers. Tja, als mensen bergwandelingen aan het maken zijn of met een cocktail in de hand verdiept zijn in een thriller op het strand, kunnen ze niet tegelijk mijn blog bezoeken. Dat is dan maar zo, het zegt in mijn ogen niet zoveel over de kwaliteit van de website. Uit persoonlijke ervaring kan ik ook zeggen dat het belangrijk is om vol te houden. Soms lijkt het traag te gaan, maar als je de bezoekersaantallen vergelijkt met dezelfde periode vorig jaar, zie je toch een duidelijke verbetering. Je niet laten ontmoedigen is de boodschap!

Lees ook: de 5 slechtst gelezen artikelen van 2017

2. Het beste social media kanaal selecteren

Een gepast social media kanaal selecteren en ook nog eens goede posts plaatsen is een ware kunst. Niet verwonderlijk dat veel bedrijven hier professionelen voor aanwerven. Ook als je een website hebt en je genoeg bezoekers wilt, is het essentieel om je social media kanalen te onderhouden. Er is een tijd geweest waarin ik àlles wou benutten: ik postte vaak op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en Pinterest. Al gauw merkte ik dat dit onbegonnen werk was. Ten eerste moet je de berichten aanpassen per kanaal: wat een goede post is op Twitter is het daarom niet op Instagram. En ten tweede zorgt niet elk social media kanaal voor een even goede doorstroom naar de website. Ik heb daarom beslist om alleen nog consequent energie te steken in de kanalen die voor mij het meeste verkeer naar mijn website brachten, en op de andere maar occasioneel iets te posten. Is dit de beste strategie? Misschien niet. Maar het is wel een strategie die mij veel tijd uitspaart. Tijd die ik aan andere zaken kan besteden, zoals het schrijven van nieuwe blogposts.

3. Goede advertenties op Facebook maken

Persoonlijk haal ik nog veel verkeer uit mijn Facebookpagina, maar het is moeilijker dan vroeger door het nieuwe algoritme. Daarom heb ik mij ook al gewaagd aan het gebruiken van advertenties. En het werkt! Alleen werkt niet alles even goed. Je moet daarom veel experimenteren, en je voldoende inlezen over wat de mogelijkheden zijn. Ik lees bijvoorbeeld artikelen over het maken van facebookadvertenties, en bekeek al verschillende video’s over dit onderwerp.

Zo moet je weten welk soort bericht het beste past bij je doelpubliek, je moet weten wanneer mensen doorklikken naar je website, en je moet weten welke advertentie daar het beste bij aansluit. Zomaar op ‘bericht promoten’ klikken zal meestal niet veel zoden aan de dijk zetten. Een goed uitgedachte advertentie daarentegen, kan verrassend goede resultaten met zich meebrengen.

Lees ook: een facebookadvertentie maken: een doeltreffende strategie?

Wie echt meer uit facebook wilt halen, bijvoorbeeld door via facebook meer verkoop te genereren op de eigen website, zal gegarandeerd met advertenties aan de slag moeten. Gelukkig bestaan er online cursussen die specifiek gericht zijn op het vergroten van je omzet via facebook marketing. Wie start met een webshop of deze verder wilt laten groeien, kan veel baat hebben bij het zoeken naar een aangepaste cursus. Bij de Webshop Marketing Masterclass van Decision Tree vind je een gratis module over Facebook adverteren voor webshops.

4. De website rendabel maken

Een website kan talrijke functies hebben, maar veel ondernemers willen uiteindelijk een website die rendabel is. En dit kan op verschillende manieren. Je kan rechtstreeks dingen op je website te koop aanbieden, maar je kan bijvoorbeeld ook producten van anderen aanprijzen, en daarop commissie verdienen. Afhankelijk van het doel van je website kan de ene strategie beter werken dan de andere. En elke strategie heeft zijn eigen voor- en nadelen.

Ervoor zorgen dat mensen aankopen doen op je website

Rechtstreeks producten verkopen op je website lijkt een logische manier om geld te verdienen. Alleen, hoe krijg je mensen zover dat ze op jouw website iets kopen? Je moet ten eerste al zo ver komen dat mensen je website vinden en hem bezoeken, en dan moet je vervolgens ook nog zorgen dat ze ook effectief hun aankoop hier doen. Zomaar bezoekers naar je website lokken in de hoop dat ze een aankoop zullen doen is vaak niet voldoende. Je moet goed nadenken over een strategie, en iets aan de mensen aanbieden (informatie, een service) wat ze nergens anders kunnen vinden.

Ik heb zelf geen ervaring met het runnen van een webshop, maar door verhalen van anderen te horen weet ik dat het niet altijd evident is. Veel succesvolle bloggers experimenteren ook een tijdje met een webshop, maar lang niet iedereen gaat hiermee door. Fysieke producten verkopen op een webshop is een vak apart.

Goede affiliate links maken

Ook als je zelf geen producten aanbiedt, kan de verkoop van producten je website rendabel maken. Het principe is dat je mensen doorverwijst naar een andere webshop, en als mensen op die webshop een aankoop doen, je een procentje van de verkoop krijgt. Dit wordt gemeten via cookies. Online zijn succesverhalen terug te vinden van mensen die duizenden euro’s per maand verdienen via het systeem van commissie. Ikzelf vermoed dat dit slechts voor een enkeling is weggelegd. Je hebt al heel veel verkeer op je eigen website nodig, dat vervolgens ook massaal gaat aankopen via jouw affiliate links vooraleer je er een mooi bedrag uit kan halen.

Tenzij je een heel succesvolle vergelijkingssite maakt (denk aan prijzen van vakanties, of van dure apparaten) is het lastig om via affiliate marketing je website erg rendabel te maken. Als je je verwachtingen bijstelt, kan het echter wel een leuk extraatje zijn. Het is in mijn ogen belangrijk om je websitebezoekers niet dood te gooien met affiliate links, want als je alleen schrijft met de bedoeling dat mensen iets gaan kopen, zal dat duidelijk doorschemeren in je teksten. Maar als je een relevante tekst schrijft over een reeks producten, en je verwijst toch door naar een andere webshop, kan je hier evengoed een affiliate link van maken. Het kost je lezer niets extra, en jij krijgt ook een deeltje van de koek. Denk in ieder geval goed na over de relevantie van de affiliate link, en de kwaliteit van de producten die je promoot. Als je lezers niet tevreden zijn over een product die ze via jouw website hebben gevonden, zullen ze in de toekomst ook minder geneigd zijn om nog veel geloofwaardigheid aan jouw website te hechten.

Een succesvolle website maken: moeilijk maar niet onmogelijk

Kortom, bezoekers naar je website trekken, een goede social media strategie hebben en een website rendabel maken zijn geen eenvoudige klusjes. Gelukkig helpt doorzettingsvermogen, durven experimenteren, en een goed doordacht plan al veel!

Wat vind jij het moeilijkste aan een goede website onderhouden?


Bron afbeeldingen: Pexels

Haydée:
Related Post