6
feb
2017
0
Silke Devlieghere

Power Woman: Silke Devlieghere

Ik ken heel wat inspirerende vrouwen. Vrouwen met een visie, vrouwen met een droom, vrouwen die een risico durfden nemen. Deze maand kreeg ik de eer om Silke Devlieghere een aantal vragen te stellen. Een paar jaar geleden verhuisde ze naar het Verenigd Koninkrijk, en vandaag leidt ze een Nederlandstalige school en geeft ze ook les in een internationale school. Hoe heeft ze dit alles voor elkaar gekregen? Je leest het in dit artikel.

Naam: Silke Devlieghere

Leeftijd: 25 jaar

Beroep: Directeur Nederlandse school en docent Nederlands

Studie: Bachelor Secundair Onderwijs Nederlands – Engels

Hoe ziet een typische werkdag er bij jou uit?

Mijn dagen verschillen ontzettend van elkaar. Daarom is het voor mij belangrijk om toch een soort routine te vinden. Ik maak er bijvoorbeeld een punt van om elke ochtend met mijn verloofde op te staan. Meestal branden de lichten in ons huisje al vanaf 6.30u. Wanneer hij onder de douche staat, maak ik het ontbijt. Aangezien wij beiden een druk leven hebben, vinden we het belangrijk om zoveel mogelijk tijd met elkaar door te brengen. Samen (gezond!) ontbijten is voor ons een heilig moment. Smartphones leggen we dan even aan de kant!

Rond 8u zit ik ofwel in de trein richting Londen of thuis voor mijn laptop. De Nederlandstalige school is niet voltijds, want onze leerlingen gaan tot 15u gewoon naar een Britse of internationale school. De ouders kiezen er daarna zelf voor om hun kinderen naar een Nederlandse school te sturen. Het gaat hier vooral om kinderen van Nederlandstalige expats of kinderen die één Nederlandse/Vlaamse ouder hebben. Ik denk dat de meeste directeurs mij kunnen volgen, wanneer ik zeg dat een school leiden vooral vergaderen en administratief werk is. Het administratieve gedeelte kan ik gelukkig van thuis uit doen en sommige vergaderingen gebeuren via conference calls of Skype. Die ‘vrije’ ochtenden geven me trouwens de kans om lessen voor te bereiden, want kwalitatief onderwijs voor al mijn leerlingen blijft toch het belangrijkste. Alles wat ik doe, als docent en directeur, staat in het teken van mijn leerlingen en hun ontwikkeling.

Op dagen dat ik vroeg in de trein zit, is dat om naar een vergadering te gaan of om les te geven op de internationale school (ACS Egham). Gelukkig wonen wij maar 45 minuten buiten Londen, maar de stad is groot, dus ben ik vaak anderhalf uur onderweg. Ondanks mijn functie als directeur, haal ik nog steeds het meeste voldoening uit het lesgeven. Ook op de internationale school geef ik les aan Nederlandstalige kinderen en adolescenten. Samen met hun ouders verblijven ze tijdelijk in het Verenigd Koninkrijk. Na enige tijd keren ze dan weer terug naar Nederland, België of verhuizen ze naar een heel nieuw land. Je hebt verschillende soorten internationale scholen, maar ze hebben allemaal een Native Language Program. Dat wil zeggen dat alle leerlingen les kunnen krijgen in/over hun eigen moedertaal. Ik ben op ACS Eghamd één van de twee Nederlandse taalleerkrachten.  

Doordat alle lessen op de Nederlandse en internationale school in de namiddag vallen, ben ik nooit vroeger thuis dan 20u. Een vergadering of afspraakje met collega’s kan er echter voor zorgen dat ik veel later thuis ben. Als het kan, proberen Nicholas en ik voor bedtijd wat bij te praten. Het klinkt misschien cliché, maar wij kunnen echt thuiskomen bij elkaar en geven elkaar energie!

Je vraagt je misschien af wanneer ik tijd heb om te eten? Ondanks mijn drukke en lange werkdagen, vind ik het belangrijk om voor mijn lichaam te zorgen. Meestal neem ik mijn lunch en avondmaal mee of ik pik ik onderweg iets op. Het voordeel van een grootstad: elke maand duikt er wel een nieuwe gezonde eettent, sushi- of saladbar op!

Welke stappen zet je vandaag om je droom te realiseren?

In mijn vak is het vooral belangrijk dat je blijft leren en durft experimenteren! Onderwijs is iets wat voortdurend in beweging is. Wanneer er zich veranderingen voordoen binnen de maatschappij, heeft dit een effect op het onderwijs. Het is mijn taak als docent en directeur om hierop in te spelen. Ik ga regelmatig op bijscholing, lees veel pedagogische boeken en probeer nieuwe manieren te vinden om het onderwijs, zowel op klas- als schoolniveau, te verbeteren. Als één van mijn ideeën niet goed uitpakt, dan is dat maar zo. Wie niet waagt, niet wint! Afgelopen week heb ik mijn eerste lezing over ‘Nederlandstalig onderwijs in het buitenland’ gegeven. Wanneer scholen je betalen om je ideeën te verkondigen, moet je toch iets goed doen?

Wanneer wist je dat je schooldirecteur wilde worden?

Had je me 5 jaar geleden gevraagd waar ik mezelf op mijn 25ste zag, dan had ik gezegd: als lerares Nederlands of Engels op een middelbare school ergens in West-Vlaanderen. Ik had nooit durven dromen dat ik directeur zou worden van een Nederlandse school in hartje Londen! Het is een kwestie van keuzes en risico’s geweest. Nadat ik de stap had genomen om naar het buitenland te verhuizen, stond ik open voor elk avontuur. Toen het bestuur van de Nederlandse school, waar ik al een jaar werkte, me vroeg of ik de rol van directeur wilde invullen, ben ik bijna onmiddellijk akkoord gegaan. Opnieuw: wie niet waagt, niet wint! Nu vind ik het vooral fantastisch om op een hoger niveau iets te kunnen betekenen voor mijn leerlingen.

Wat was tot nu toe de grootste moeilijkheid in je carrière, en hoe ben je hiermee omgegaan?

Een goede balans vinden tussen mijn werk en privéleven blijft een werkpunt. Tot voor kort werkte ik op zaterdagen, maar daar ben ik ondertussen mee gestopt. Aangezien mijn familie en de meeste vrienden in België wonen, vind ik het belangrijk om zoveel mogelijk terug te gaan. Wanneer je tijdens het weekend werkt, is dat moeilijk. Hoe graag ik mijn job ook doe, soms moet een weekend gewoon weekend blijven. Wanneer ik op mijn sterfbed lig, wil ik niet denken: had ik maar meer tijd met mijn geliefden doorgebracht. Ik ben hierin wel gekalmeerd. Je kan altijd blijven werken, maar ik maak nu bewust meer tijd voor Nicholas, mijn familie, vrienden en mijn hobby’s.

Wat vind je het leukst aan je beroep?

De variatie en de ruimte om te groeien! Elke dag is anders, elke school is anders, elke groep en elke leerling is anders. Ik heb reeds lesgegeven aan alle leeftijdsgroepen, van 4 tot 18 jaar! Ik heb zelfs een tijd Nederlands gegeven aan Britse militairen die voor een tijd naar Nederland moesten. Mijn leven is nooit saai en elke dag leer ik weer iets nieuw bij!

Wat wens je jezelf toe in de toekomst?

Op professioneel gebied wens ik mezelf vooral veel nieuwe uitdagingen! Wat die precies zullen zijn, weet ik niet, maar ik ben niet iemand die tien jaar dezelfde baan kan uitoefenen. Ik heb die uitdaging en verandering gewoon nodig! Stay tuned, zou ik zeggen! Op privé-gebied wil ik me nu vooral focussen op onze bruiloft. Binnen een aantal jaar willen we een tweede huis kopen in Engeland, België of ergens anders ter wereld. Gezinsuitbreiding is nog niet voor direct, maar het is iets wat we in de toekomst zeker willen!

Heb je tips voor jonge vrouwen die een gelijkaardige droom hebben?

Durf risico’s nemen! Dat is nu eenmaal wat je moet doen om je dromen te verwezenlijken. Ik wil jonge vrouwen ook meegeven dat een leidinggevende rol niet enkel voor mannen is. Vrouwen geven er vaak zelfs een extra dimensie aan!

Silke Devlieghere

You may also like

Emilie Sobels
Power Woman: Emilie Sobels
Power Woman
Power Woman: een krachtige term of geknipt voor Morphing Time?
Daisy Vercruysse
Power Woman: Daisy Vercruysse
Bloggen over werk
Een blog starten om je werk in de kijker te zetten

1 Response

Leave a Reply

%d bloggers liken dit: