9
jul
2018
succesvolle website maken

Het moeilijkste aan een succesvolle website maken

Iedereen die een website heeft en deze actief wilt houden, weet dat het onderhouden van een website niet altijd van een leien dakje gaat. Een mooie website maken en een aantal functionerende pagina’s hebben is één ding, zorgen dat mensen je website ook willen bezoeken is een ander paar mouwen. Dit is het moeilijkste aan het onderhouden van een succesvolle website:

1. Bezoekers naar je website lokken

Hoe krijg je mensen zo ver dat ze je website bezoeken? Mensen naar je website ‘lokken’ klinkt een beetje verdacht, alsof je een peperkoeken huisje bouwt in de hoop dat je als boze toverheks een verdwaald kindje te pakken kunt krijgen. Maar toch zal je actief moeten nadenken over hoe je mensen naar je website zult trekken. Het is niet zo dat mensen zich plots zullen afvragen of er onder jouw domeinnaam iets te vinden is, en dan op goed geluk een zoekpoging wagen.

Mensen komen via verschillende wegen op jouw website terecht. Via zoekmachines, via social media, via doorverwijzingen van andere websites, of rechtstreeks omdat ze al weten dat ze er iets kunnen vinden. Mijn ervaring is dat je al deze wegen nodig hebt om je bezoekersaantal hoog genoeg te houden. Je moet dus zorgen dat je goed in Google gevonden wordt, je actieve social media acounts hebt, andere mensen over je website schrijven, en je moet ervoor zorgen dat je geëngageerde trouwe websitebezoekers hebt. En dit is een hele klus! Via Google Analytics kan je goed bijhouden hoeveel mensen er op je website terecht komen, vanwaar ze komen, en in welke pagina’s ze het meest interesse hebben. Google Analytics begrijpen is niet moeilijk, al moet je wel weten welke informatie je precies nodig hebt.

bezoekers naar je website lokken

Als blogger merk ik ook dat het schrijven van nieuwe artikelen maar een deel is van het werk. En toch moet je dit deel de meeste aandacht blijven geven, anders zijn er geen nieuwe artikelen waar mensen op terecht kunnen komen. Consistent goede, interessante, of grappige inhoud leveren (het hangt er van af waar je blog precies over gaat) is waar het bloggen om draait. Mensen komen naar je website omdat ze er iets willen vinden: informatie, ontspanning, een mening,… Daarnaast vinden zoekmachines je website ook interessanter als je geregeld nieuwe inhoud plaatst. En nieuwe artikelen delen op social media is uiteraard ook een goede manier om mensen je website te laten bezoeken.

Lees ook: de 5 best gelezen artikelen op Work in Heels

Soms loopt het ook gewoon wat minder goed. Je hoort vaak de succesverhalen van anderen, maar weet dat het niet ongewoon is om eens een terugval te hebben. Zo krijg ik in de zomervakantie minder blogbezoekers. Tja, als mensen bergwandelingen aan het maken zijn of met een cocktail in de hand verdiept zijn in een thriller op het strand, kunnen ze niet tegelijk mijn blog bezoeken. Dat is dan maar zo, het zegt in mijn ogen niet zoveel over de kwaliteit van de website. Uit persoonlijke ervaring kan ik ook zeggen dat het belangrijk is om vol te houden. Soms lijkt het traag te gaan, maar als je de bezoekersaantallen vergelijkt met dezelfde periode vorig jaar, zie je toch een duidelijke verbetering. Je niet laten ontmoedigen is de boodschap!

Lees ook: de 5 slechtst gelezen artikelen van 2017

2. Het beste social media kanaal selecteren

Een gepast social media kanaal selecteren en ook nog eens goede posts plaatsen is een ware kunst. Niet verwonderlijk dat veel bedrijven hier professionelen voor aanwerven. Ook als je een website hebt en je genoeg bezoekers wilt, is het essentieel om je social media kanalen te onderhouden. Er is een tijd geweest waarin ik àlles wou benutten: ik postte vaak op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en Pinterest. Al gauw merkte ik dat dit onbegonnen werk was. Ten eerste moet je de berichten aanpassen per kanaal: wat een goede post is op Twitter is het daarom niet op Instagram. En ten tweede zorgt niet elk social media kanaal voor een even goede doorstroom naar de website. Ik heb daarom beslist om alleen nog consequent energie te steken in de kanalen die voor mij het meeste verkeer naar mijn website brachten, en op de andere maar occasioneel iets te posten. Is dit de beste strategie? Misschien niet. Maar het is wel een strategie die mij veel tijd uitspaart. Tijd die ik aan andere zaken kan besteden, zoals het schrijven van nieuwe blogposts.

3. Goede advertenties op Facebook maken

Persoonlijk haal ik nog veel verkeer uit mijn Facebookpagina, maar het is moeilijker dan vroeger door het nieuwe algoritme. Daarom heb ik mij ook al gewaagd aan het gebruiken van advertenties. En het werkt! Alleen werkt niet alles even goed. Je moet daarom veel experimenteren, en je voldoende inlezen over wat de mogelijkheden zijn. Ik lees bijvoorbeeld artikelen over het maken van facebookadvertenties, en bekeek al verschillende video’s over dit onderwerp.

Zo moet je weten welk soort bericht het beste past bij je doelpubliek, je moet weten wanneer mensen doorklikken naar je website, en je moet weten welke advertentie daar het beste bij aansluit. Zomaar op ‘bericht promoten’ klikken zal meestal niet veel zoden aan de dijk zetten. Een goed uitgedachte advertentie daarentegen, kan verrassend goede resultaten met zich meebrengen.

goede facebook advertentie

Lees ook: een facebookadvertentie maken: een doeltreffende strategie?

Wie echt meer uit facebook wilt halen, bijvoorbeeld door via facebook meer verkoop te genereren op de eigen website, zal gegarandeerd met advertenties aan de slag moeten. Gelukkig bestaan er online cursussen die specifiek gericht zijn op het vergroten van je omzet via facebook marketing. Wie start met een webshop of deze verder wilt laten groeien, kan veel baat hebben bij het zoeken naar een aangepaste cursus. Bij de Webshop Marketing Masterclass van Decision Tree vind je een gratis module over Facebook adverteren voor webshops.

4. De website rendabel maken

Een website kan talrijke functies hebben, maar veel ondernemers willen uiteindelijk een website die rendabel is. En dit kan op verschillende manieren. Je kan rechtstreeks dingen op je website te koop aanbieden, maar je kan bijvoorbeeld ook producten van anderen aanprijzen, en daarop commissie verdienen. Afhankelijk van het doel van je website kan de ene strategie beter werken dan de andere. En elke strategie heeft zijn eigen voor- en nadelen.

Ervoor zorgen dat mensen aankopen doen op je website

Rechtstreeks producten verkopen op je website lijkt een logische manier om geld te verdienen. Alleen, hoe krijg je mensen zover dat ze op jouw website iets kopen? Je moet ten eerste al zo ver komen dat mensen je website vinden en hem bezoeken, en dan moet je vervolgens ook nog zorgen dat ze ook effectief hun aankoop hier doen. Zomaar bezoekers naar je website lokken in de hoop dat ze een aankoop zullen doen is vaak niet voldoende. Je moet goed nadenken over een strategie, en iets aan de mensen aanbieden (informatie, een service) wat ze nergens anders kunnen vinden.

Ik heb zelf geen ervaring met het runnen van een webshop, maar door verhalen van anderen te horen weet ik dat het niet altijd evident is. Veel succesvolle bloggers experimenteren ook een tijdje met een webshop, maar lang niet iedereen gaat hiermee door. Fysieke producten verkopen op een webshop is een vak apart.

Goede affiliate links maken

Ook als je zelf geen producten aanbiedt, kan de verkoop van producten je website rendabel maken. Het principe is dat je mensen doorverwijst naar een andere webshop, en als mensen op die webshop een aankoop doen, je een procentje van de verkoop krijgt. Dit wordt gemeten via cookies. Online zijn succesverhalen terug te vinden van mensen die duizenden euro’s per maand verdienen via het systeem van commissie. Ikzelf vermoed dat dit slechts voor een enkeling is weggelegd. Je hebt al heel veel verkeer op je eigen website nodig, dat vervolgens ook massaal gaat aankopen via jouw affiliate links vooraleer je er een mooi bedrag uit kan halen.

Tenzij je een heel succesvolle vergelijkingssite maakt (denk aan prijzen van vakanties, of van dure apparaten) is het lastig om via affiliate marketing je website erg rendabel te maken. Als je je verwachtingen bijstelt, kan het echter wel een leuk extraatje zijn. Het is in mijn ogen belangrijk om je websitebezoekers niet dood te gooien met affiliate links, want als je alleen schrijft met de bedoeling dat mensen iets gaan kopen, zal dat duidelijk doorschemeren in je teksten. Maar als je een relevante tekst schrijft over een reeks producten, en je verwijst toch door naar een andere webshop, kan je hier evengoed een affiliate link van maken. Het kost je lezer niets extra, en jij krijgt ook een deeltje van de koek. Denk in ieder geval goed na over de relevantie van de affiliate link, en de kwaliteit van de producten die je promoot. Als je lezers niet tevreden zijn over een product die ze via jouw website hebben gevonden, zullen ze in de toekomst ook minder geneigd zijn om nog veel geloofwaardigheid aan jouw website te hechten.

Een succesvolle website maken: moeilijk maar niet onmogelijk

Kortom, bezoekers naar je website trekken, een goede social media strategie hebben en een website rendabel maken zijn geen eenvoudige klusjes. Gelukkig helpt doorzettingsvermogen, durven experimenteren, en een goed doordacht plan al veel!

Wat vind jij het moeilijkste aan een goede website onderhouden?

succesvolle website maken
Bron afbeeldingen: Pexels

You may also like

Schrijven
5 jaar Work in Heels: mijn liefde voor het schrijven
Grote bedragen
Grote uitgaven: wat is essentieel?
Bloggen
Ben ik gestopt met bloggen?
Doorslapen
Het doorslapen van je kindje vieren: het doorslaapfeestje
Zelfstandige worden als belgische blogger
4 jaar Work in Heels! De grootste successen en de grootste flops
Sneakers of hakken
Sneakers of hakken? Deze keuze maken we deze herfst

39 Responses

  1. Zeer handige tips. Zelf ben ik de laatste tijd erg bezig met artikelen optimaliseren (SEO). Merk gelijk dat dit Google leuk vind en ik beter gevonden word. Ook pinterest is echt een goed social media kanaal. Krijg ik veel verkeer van. En ja die zomermaanden zijn de wat mindere maanden.

    1. Haydée

      Bedankt! Ik lees dat veel bloggers nu veel verkeer uit Instagram halen, maar bij mij is dit niet zo’n belangrijk kanaal.

  2. Leuke en interessante post! Velen denken er zo maar even aan te beginnen, maar het kost zoveel meer tijd en energie dan je zou verwachten. Vooral het stukje over social media vind ik er herkenbaar. Ik wilde ook overal optimaal gebruik van maken, maar na wat research kwam ik erachter dat niet alles dezelfde toegevoegde waarde heeft voor mijn blog en webshop. Je kunt je beter focussen op het gene wat het beste bij jouw website aansluit.

    1. Haydée

      Klopt volledig Eileen. Ik wou ook alles meteen goed doen, maar dit is niet haalbaar en achteraf gezien zelfs niet zinvol.

  3. Herkenbare punten! Voor mij is het ook lastig om meer bezoekers te trekken. Ik heb mijn blog naast mijn 40 urige werkweek. Dat is soms wat veel, waardoor er punten op mijn to-do lijst blijven staan. Maar uiteindelijk vind ik het wel waard 🙂 Vooral omdat ik het ook doe voor familie en vrienden die er iets aan hebben.

  4. Tijd is voor mij het grootste struikelblok. Ik werk fulltime en heb naast het schrijven van blogs bijna geen tijd meer over om me te verdiepen in dingen als affliliate links enzo. Terwijl ik dat zo graag wil doen! Het is zo moeilijk te combineren.

  5. Ik was gestart als blogger als hobby, toen kwamen samenwerkingen en nu is het een kleine bijverdienste geworden! ik vind het belangrijk dat er traffic blijft komen maar durf ook niet altijd men blog spammen op men sociale media kanalen 🙂 maar kom het dient ervoor en mensen hebben die geliked voor een reden 🙂

    1. Haydée

      Haha, herkenbaar! Ik ben ook bang dat het ’te veel’ wordt, maar er ziet ook telkens slechts een bepaald percentage je bericht. Dus als je het dan niet voldoende herhaalt, bereik je niet genoeg mensen…

  6. Ik loop inderdaad ook tegen genoeg dingen aan. je moet overal goed in zijn, net als een eigen ondernemer. Leuk en uitdagend ik loop tegen mijn onkunde qua WordPress aan. Blijven ontwikkelen is het credo 😀

    1. Haydée

      Dat is het juist! 😀 Je moet inderdaad overal goed in zijn. Maar dat is ook het leuke eraan: je moet je op tal van gebieden blijven ontwikkelen.

  7. Wat een goed artikel, hier ook de zomermaanden dat het rustiger is qua lezers, maar ik schrijf ook minder deze periode door vakanties enzo.

    1. Haydée

      Ja, het zal dan een samenloop van factoren zijn. Ik probeer hetzelfde postritme vol te houden in de zomer (meestal ga ik ook niet op vakantie in de zomermaanden), en toch zie ik een terugval.

  8. Bedankt voor de tips! Ik vind het nog een heel ding, zo’n website, maar omdat ik het zo leuk vind geef ik niet op. Wel heb ik een paar keer facebookpromoties gedaan die eigenlijk maar weinig opleverden. Misschien daar toch nog maar wat meer over lezen.

    1. Haydée

      Herkenbaar, ik heb ook al facebookpromoties gedaan die weinig opleverden. Maar het loont echt om je er in te verdiepen!

  9. Goeie tips, maar voor mij niet meteen eentje waar ik direct iets mee kan doen. Als je in een toekomstige post nog meer concrete ideeen zou geven, lees ik het graag!

    1. Haydée

      Misschien moet ik inderdaad eens een post wijden aan concrete tips. Nu wou ik eerder een overzicht maken over waar je tegenaan kan lopen. Maar soms denk ik: “wie zit er nu op mijn tips te wachten?” Bedankt voor je comment, nu weet ik dat ik toch tenminste één geïnteresseerde heb! 😀

    1. Haydée

      Klopt, je moet iets unieks hebben waardoor het de moeite wordt om jouw site te bekijken. Niet makkelijk, maar het loont de moeite!

  10. Goeie tips heb je, en zeker een aantal waar ik wat mee kan. Ik zit al langer te denken om Facebook advertenties te gaan inzetten maar moet me hier nog maar eens goed in verdiepen!

    1. Haydée

      Veel succes! Online zijn goede cursussen en filmpjes te vinden. En voor de rest kan je alleen maar uittesten wat voor jou werkt. 🙂

    1. Haydée

      Ik heb ook veel geëxperimenteerd met advertenties plaatsen. Dit doe ik wel met kleine bedragen, zoals €1 per dag gedurende 2 dagen, om dan de resultaten te evalueren.

  11. Wat een goed artikel! Fijne tips en ik ga er met een paar aan de slag! Twitter heb ik maar gewist want daar kon ik niet zoveel mee, haha! Wij halen het meeste uit Facebook en Pinterest 🙂

    1. Haydée

      Ja, mijn ervaring is dat je op Twitter al heel actief moet zijn, wil je er veel verkeer uit halen. Je moet eigenlijk voortdurend in interactie gaan met anderen, en dat vraagt heel veel tijd. En alleen ‘linkdroppen’ werkt natuurlijk ook niet. Heel af en toe heb ik eens een toevalstreffer op Twitter, als iemand met veel volgers mijn bericht bijvoorbeeld retweet, en dit vervolgens nog meer gedeeld wordt. Maar ik focus me ook op Facebook! Pinterest kan ook op lange termijn veel nut hebben, omdat je bericht niet ‘wegzakt’.

  12. Wat een heerlijk en informatief artikel zeg, thanks for sharing! Ik ben ook weer begonnen met Facebook want tegenwoordig heb je dat dus blijkbaar ook nodig voor samenwerkingen… ik was net enorm blij dat ik er van af was maar nu heb ik het dus weer moeten aanmaken en moet ik ook met mijn likes weer overnieuw beginnen..

    1. Haydée

      Oei, niet fijn dat je helemaal opnieuw moet beginnen! Veel succes met het opbouwen van je facebookpagina. Als je via de advertentiemodule werkt van facebook, kan je gelukkig wel snel groeien. Je kan dan meteen het juiste doelpubliek selecteren voor je advertentie, en met relatief lage kosten goeie resultaten boeken.

Leave a Reply

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.