30
jun
2017
0
Gezond ontbijt

Een doordeweeks ontbijt op een zomerse werkdag: mijn succesformule

Lezen dat een gezond ontbijt belangrijk is om de dag door te komen, zal je waarschijnlijk niet choqueren. Wie de dag energiek wil doorbrengen en goede prestaties moet neerzetten, zal de energie van een goed ontbijt hard nodig hebben. Toch slaan veel mensen deze maaltijd over. Tijdsgebrek of ‘geen honger’ is hierbij een vaak gehoord excuus.

Tijdsgebrek of geen honger

Zelf ben ik geen onbekende voor het fenomeen dat tijdsgebrek heet. Het krijgt me vaker dan me lief is te pakken. Soms blokkeert het onding mijn wekker, een andere keer laat het mijn eyeliner zo hard in het honderd lopen dat ik beter helemaal opnieuw kan beginnen, en een enkele keer zorgt het dat ik zo in beslag genomen wordt door een interessant artikel of opiniestuk dat de wereld aan me voorbijgaat. Reken niet op medelijden van het duiveltje dat tijdsgebrek heet. Eens je in zijn klauwen zit, laat hij je maar moeilijk los. Het is nogal een gewoontediertje.

‘Geen honger’ zal je bij mij minder vaak horen. Een lekker ontbijt zal ik niet snel aan me laten voorbijgaan. Of ik moet al serieus gehinderd zijn door het notoire tijdsgebrek. Als je ’s ochtends geen hap door je keel krijgt, vraag je dan eens af of dit altijd zo is. Heb je dit ook op vakantie? Heb je dit ook op zondagmorgen als pistolets en croissants je toelachen? Als je op ontspannen dagen wel trek hebt in een ontbijt, kan de verklaring misschien liggen aan de sfeer waarin je ontbijt plaatsvindt. Het is dan misschien een goed idee om op een doordeweekse dag meer tijd uit te trekken voor het ontbijt, en de ontbijtruimte gezelliger aan te kleden. Je zou het op zijn minst eens kunnen proberen, want een gezond ontbijt loont!

Voorwaarden persoonlijke succesformule

Waar ik in mijn studententijd het ontbijt wel eens durfde overslaan (mijn bioritme en vroege lessen bleken niet zo compatibel te zijn), maak ik er nu een punt van om elke dag te ontbijten. Mijn ontbijt is bij voorkeur snel klaar te maken (ik sta op een woensdagmorgen echt geen boekweit-pannenkoeken in de lucht te gooien), relatief gezond (al zeg ik geen nee tegen een boterham met een dikke laag choco van tijd tot tijd), en zo lekker dat ik het niet kan weerstaan.

Op een zomerse werkdag combineer ik daarom het liefst havermout met vers zomerfruit. In de tijd waarin ik mijn havermout met melk overgiet en er wat fruit bij kieper, kan je nog geen Senseo-kopje laten vollopen. Havermout en fruit bevatten voedingsstoffen die je goed kunt gebruiken op een dag waarin je concentratie op de proef zal gesteld worden, en ik vind (rood) zomerfruit zo lekker dat ik het gerust als dessert zou kunnen eten.

Gezond ontbijt

Havermout met braambessen en jeneverbessen

Gezond ontbijt

Havermout met aardbeien, blauwe bessen en frambozen

Met de inhoud van deze ontbijtkommen heb ik geen excuus om zonder ontbijt aan de dag te beginnen. Mijn drie voorwaarden (snel, gezond, lekker) zijn immers allemaal vervuld. Het is belangrijk dat je je eigen voorwaarden en valkuilen voor een gezond ontbijt herkent, en daarop inspeelt. Eens je jouw succesformule bepaald hebt, zal je niet meer te stoppen zijn. Tijdsgebrek, geen eetlust, jengelende kinderen,… Ze zullen jou niet meer in de weg staan.

En mocht je door het ontbijt toch je trein missen, dan kan je hier lezen hoe je de schade alsnog kunt beperken.

 Neem jij elke dag een ontbijt? En wat is jouw succesformule voor het nuttigen van een goed ontbijt?

You may also like

Purpuz Planner review
Purpuz Planner review: is hij je tijd en geld waard?
Onproductiviteit
De productiviteit van de onproductiviteit
Kill your darlings
Kill your darlings: schrap als een expert in je eigen tekst
Nokia c1 Geen Smartphone
Waarom ik nog steeds mijn oude Nokia-telefoon gebruik – een leven zonder smartphone

Leave a Reply

%d bloggers liken dit: