23
jun
2017
0
Bloggen over werk

Een blog starten om je werk in de kijker te zetten

Gisteren brainstormde ik met een aantal collega’s over hoe we ons werk meer ruchtbaarheid konden geven. Als onderzoeksgroep aan een universiteit publiceren we tal van wetenschappelijke artikelen, en leveren we een significante bijdrage aan het praktijkveld. We genereren kennis die voor veel mensen meer dan relevant is. En hoewel bescheidenheid een mooie eigenschap is, is het bijzonder handig als je de verdiensten van je team op een aantrekkelijke manier in de spotlight kan plaatsen. Een toegankelijk geschreven tekst wordt namelijk sneller gelezen, wordt sneller gedeeld, en bereikt bijgevolg meer mensen. Het loont dus zeker de moeite om het werk binnen jouw veld te ‘vertalen’ naar een toegankelijk geschreven blog. Dit geldt overigens zeker niet alleen voor wetenschappers. Misschien heb je wel expertise in een bepaald domein, of realiseer je hele mooie projecten als individu of als team.

Wat kan je zoal in een blog plaatsen?

Een vertaalslag maken naar een vlot leesbare tekst is één ding dat je kan doen. Maar een blog is daar zeker niet tot beperkt. Het is ook de ideale plaats om in te spelen op de actualiteit. Je gefundeerde opinie geven naar aanleiding van een actueel thema kan prima binnen je blog passen. Je becommentarieert dan een gebeurtenis vanuit jouw professionele achtergrond. Mijn eerste artikel op Work in Heels haakte in op de kandidatuur (en uiteindelijk non-selectie) van Hillary Clinton voor het Amerikaanse presidentschap. Recent schreef ik ook een stuk over het incident bij het interview van een tennisser op Roland Garros. Beide artikelen passen binnen een carrièreblog met de focus op ambitieuze vrouwen. Het fijne aan een blog is dat je ook een luchtig stuk kan plaatsen over je werkzaamheden. Misschien wil je mensen wel een kijkje achter de schermen geven? Het laten zien wat je werk inhoudt kan goed zijn voor het imago dat je wilt creëren rond jouw werkzaamheden, of kan net een aantal misverstanden uit de wereld helpen. Veel mensen vinden het ook gewoon leuk om te weten waar anderen mee bezig zijn. Ik schreef bijvoorbeeld eens een blogpost over fijne momenten in een doordeweekse werkdag.

Is het arbeidsintensief?

Misschien schrikt het idee van een blog je wel af omwille van het werk dat je er meent in te moeten steken. Als je een blog wilt opbouwen waar mensen uit zichzelf geregeld naar toe surfen, zal je inderdaad moeten zorgen dat je frequent nieuwe inhoud post. Maar niet iedereen hoeft een blog te hebben die dagelijks door honderden mensen bezocht wordt. Als je een blog ziet als het verlengde van je werkzaamheden (en niet als je hoofdwerkzaamheid zelf), is het best oké om maar af en toe iets nieuws te plaatsen. Mensen die nieuwsgierig zijn naar jouw onderneming, bedrijf, of werkzaamheden kunnen zo iets meer over je te weten komen.

Waar moet je aan denken voor je start?

Denk na over wie je wilt bereiken. Is het hoofddoel van je blog om je werk bekend te maken aan een breder publiek? Hoop je opgemerkt te worden door potentiële werkgevers? Mik je op potentiële klanten? Of wil je graag werknemers aantrekken die bij je bedrijf passen? Je kan meer dan één doel hebben. Eens je weet wie je wilt bereiken, kan je nadenken over de inhoud van je blog. Je kan je werk op vele manieren in de kijker plaatsen. Kies een manier die past bij je doelpubliek.

Nu je het concept van je blog uitgedacht hebt, wordt het tijd om een naam te bedenken. Idealiter geeft de naam al weer waar je blog over gaat, of prikkelt hij op zijn minst te nieuwsgierigheid. Een goede naam voor een blog is niet te lang en klinkt vlot. Je kan je inbeelden dat www.deleuksteeventsinantwerpenenomstreken.be niet goed onthouden wordt.

Aan de slag

Je weet waar je met je blog naartoe wilt, en je hebt ook al een leuke naam bedacht. Niks houdt je nu nog tegen om je idee om te zetten naar een mooie website. Op het internet is er talloze informatie te vinden over de technische aspecten van het opzetten van een blog. Een website waar ik zelf veel aan gehad heb is Blogaholic.nl. Je vindt er niet alleen praktische informatie, maar ook inhoudelijke tips.

Praktische stappen

Je hebt een naam bedacht, maar de domeinnaam moet natuurlijk nog vrij zijn. Via justhost.nl kan je bijvoorbeeld heel snel zien of je domeinnaam nog vrij is, en hoeveel het je per jaar zou kosten om deze domeinnaam te claimen.

Een website kan niet online gaan zonder een plaats te krijgen op een server. Je hoeft dit gelukkig niet in je eigen huis of bureau te plaatsen, maar kan simpelweg plaats kopen bij een hostingprovider. Mijn website wordt gehost door justhost.nl, en ik ben tot nu toe zeer tevreden. De prijzen zijn schappelijk, en je wordt er razendsnel geholpen met een vraag over je hostingpakket. En voor je het je mocht afvragen: ik ben niet gesponsord door JustHost, ik ben echt zo tevreden.

Eens je een hostingpakket hebt voor je domein, kan je beginnen bouwen aan je website. Zie je nu eenzame nachten voor je waarin je zit te coderen voor het scherm van je computer, dan kan ik je geruststellen. Er bestaan gebruiksvriendelijke applicaties die dat werk al voor jou gedaan hebben. Een van de populairste applicaties is WordPress. Hiermee kan je op een eenvoudige en intuïtieve manier je website bouwen. Het zou kunnen dat je in het begin wat je weg moet zoeken, maar na een tijdje zal je al slapend nieuwe blogposts kunnen inplannen.

In principe is je website nu gelanceerd. Mensen kunnen jouw website bezoeken en door de inhoud navigeren. Maar het standaardthema van WordPress is niet bepaald wat je in je hoofd zal hebben als je denkt aan je eigen website. Mag het allemaal wat mooier vormgegeven worden? Dan zal je op zoek moeten naar een thema. Een thema bepaalt hoe je website grafisch vormgegeven wordt, en welke functionaliteiten die allemaal heeft. Je hebt eenvoudige (gratis) thema’s voor WordPress, maar als je iets meer functionaliteiten wilt, zal je al snel een betalend WordPress-thema willen. Ga dan op zoek op de website van ThemeForest. Het aanbod is er eindeloos. Je kan ook telkens via een handige ‘Live Preview’ een voorbeeldwebsite in een bepaald thema bekijken. Eens je het thema hebt aangekocht en gedownload, kan je het thema importeren in je WordPress-aplicatie.

Conclusie

  • Een blog kan een uitgelezen kans zijn om je werk in de kijker te plaatsen.
  • Meerdere soorten inhoud kunnen erin aan bod komen.
  • Hoe arbeidsintensief dit is, hangt af van de frequentie waarop je wilt posten en wat je ermee wilt bereiken.
  • Denk na over je doelgroep, en stem je inhoud daarop af.
  • Bedenk een vlotte en prikkelde titel.
  • De domeinnaam registreren, een hostingpakket aankopen, een applicatie installeren om je website te bouwen (bijv. WordPress), en het kiezen van een thema (bijv. op ThemeForest) zijn de eerste praktische stappen bij het maken van een website.

Bloggen over werk

Bron afbeelding: Unsplash

You may also like

Power Woman
Power Woman: een krachtige term of geknipt voor Morphing Time?
Facebook Advertentie
Een facebook advertentie maken: een doeltreffende strategie?
Meest Gelezen Artikelen
100 artikelen: de top 5 meest gelezen artikelen op Work in Heels
Daisy Vercruysse
Power Woman: Daisy Vercruysse

8 Responses

  1. Handige tips! Ik heb er ook wel eens over gedacht om iets met een blog te doen voor mijn eigen praktijk ( Remedial Teaching) maar toch nog steeds niet mee begonnen eigenlijk

  2. Ik vind het een goed idee om jullie kennis voor een breder publiek begrijpelijk te maken door het in “sesamstraattaal” te schrijven. Voor meer diepgang met meer vaktaal kunnen mensen dan evt. doorklikken naar de originele teksten.

    1. Haydée

      Haha, sesamstraattaal! 😀 De koppeling naar vakliteratuur blijft inderdaad belangrijk als je over een domeinspecifiek thema schrijft. Mensen die meer diepgang zoeken, krijgen op deze manier ook de kans.

    1. Haydée

      Klopt! Je kan geïnteresseerden op die manier via een andere weg bereiken. En het is inderdaad een unieke kans om jezelf ook op een andere manier te presenteren.

Leave a Reply

%d bloggers liken dit: