21
jan
2019
0
Fietswiel

Mijn ervaringen met transport naar het werk

Trein

De trein is mijn hoofdtransportmiddel om naar mijn werk te reizen. Afhankelijk van waar ik die dag moet zijn, besteed ik twintig minuten tot anderhalf uur aan een enkele rit. In het eerste geval is dit snel, en heb ik net genoeg tijd om mijn agenda na te kijken, een to do-list op te stellen, en een paar berichten te beantwoorden. In het tweede geval heb ik ruim de tijd om mijn laptop open te klappen, en alvast aan de werkdag te beginnen. Een substantieel deel van mijn werktijd heb ik al op de trein doorgebracht.

Voordeel: het is een milieuvriendelijke en vlotte manier om iets grotere afstanden mee te overbruggen. En de tijd die je besteedt op de trein kan je nuttig of aangenaam invullen.

Lees ook: op de trein werken: do’s en don’ts

Nadeel: je wordt geregeld verrast met vertragingen, stakingen, en je hebt niet in de hand wie er bij je in de wagon komt zitten. Soms heb je een volledig treinstel voor jezelf, andere keren moet je cruciale analyses maken terwijl leden van een studentenclub alvast hun cantusliederen aan het oefenen zijn onder het genot van lauw bier.

In de trein werken

Fiets

Waar de fiets tijdens mijn studententijd het belangrijkste transportmiddel was, gebruik ik de fiets nu op mijn voortraject. Dat wil zeggen dat ik de weg tussen mijn huis en het station al fietsend afleg. Mijn werkdag start dus eigenlijk steeds op de fiets. Ik gebruik nog steeds dezelfde fiets van toen ik 12 jaar was. Ondertussen is er al een nieuw stuur op gemonteerd, en zijn een aantal kleine onderdelen ook vervangen. Ik begin wel te merken dat hij ouderdomssporen begint te vertonen, maar ik blijf er natuurlijk mee rijden zolang dit redelijkerwijs kan. Mocht ik op een dag toch geen fiets meer hebben, zou ik wel snel een nieuwe fiets kopen. Voor mij is dit namelijk een onmisbaar transportmiddel! Als ik mijn fiets één dag kwijt ben omdat er iets gerepareerd moet worden, voel ik me meteen in mijn mobiliteit beroofd.

Toen ik klein was, waren fietsen vooral degelijk. Tegenwoordig heb je ook hele mooie modellen die niet mis zouden staan tussen je gestylde zithoek en de planten van je urban jungle.

Muntgroene fiets

Muntgroene Gazelle fiets op fietsenwinkel.nl

Voordeel: de fiets staat altijd tot je beschikking. In tegenstelling tot een trein kan je hem niet op het nippertje missen. Het is ook nog eens goed voor je conditie. Toen ik nog verder van het station woonde, fietste ik elke dag 40 minuten. Dat is al meteen een mooie portie lichaamsbeweging! En op een mooie zomerdag is het heerlijk om ’s ochtends op de fiets een ritje te maken.

Nadeel: de buitenlucht kan meteen ook een nadeel zijn. Bij regenweer is het een kunst om nog enigszins charmant op je werk toe te komen. Een regenbroek en goede regenjas kan uitkomst bieden. Een fiets dien je ook zelf te onderhouden. Regelmatig eens een onderhoudsbeurt bij de fietsenmaker, of een herstelling laten uitvoeren is geen overbodige luxe.

Vliegtuig

Als academicus ben je geregeld in het buitenland. Het vliegtuig nemen is dan soms de enige voor de hand liggende optie. Ik zou echt willen dat vliegen in de toekomst een veel kleinere impact heeft op het milieu. Ik verwacht niet dat mensen minder behoefte zullen hebben aan het maken van verre verplaatsingen, maar ik hoop wel dat de technologie enorme sprongen voorwaarts maakt inzake luchtvaart. Misschien is dit naïef van mij? Enerzijds voel ik me erg schuldig door mijn ecologische voetafdruk als ik het vliegtuig neem, maar anderzijds kan ik ook erg genieten van het maken van een lange reis naar voor mij onontdekte plaatsen in de wereld. Ik houd enorm van reizen. Als ik voor het werk ergens met het vliegtuig naartoe ga, probeer ik dit te koppelen aan een privé-vakantie, met het idee dat ik dan alvast geen extra verplaatsing meer moet maken.

Voordeel: als je het vliegtuig neemt voor je werk, wil dit vaak zeggen dat je op leuke en spannende plaatsen terechtkomt. Je ziet zo nog eens een stuk van de wereld. Ook handig: op het vliegtuig kan je rustig doorwerken, zeker als je niet afgeleid wordt door binnenkomende berichten.

Nadeel: de impact op het milieu is gigantisch. Als je net als mij bent, kan je je daar behoorlijk ongemakkelijk bij voelen. Neem je een lange vlucht, dan kan de beperkte bewegingsvrijheid ook vervelend worden als je je uren in de lucht productief wilt doorbrengen.

Lees ook: CO2-compensatie voor een vliegtuigreis. Hoe werkt dat?

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Browsing the AERA conference program, when suddenly… 👈 #lookingforward #STEM #iSTEM #AERA18

Een bericht gedeeld door Haydée De Loof (@haydeedeloof) op

Bus/Tram

De bus is persoonlijk mijn minst favoriete vervoersmiddel om me naar het werk te verplaatsen. Ik neem doorgaans alleen de bus als ik in een randgemeente moet zijn voor een cursus. Mijn ritten zijn hoofdzakelijk een afwisseling tussen me niet kunnen bewegen omdat ik tussen een heleboel andere mensen ben gepropt, en iets te veel bewegingen maken als de bus wild optrekt nog voor je een zitplaats hebt kunnen bereiken. Het hoofd koel houden, en doen alsof die rare kniezwengel deel uitmaakt van je opstapchoreografie is dan het devies.

Voordeel: je zit warm en droog, en geraakt meestal vrij vlot op je bestemming. Je kunt je ook onbeschaamd bezighouden met het observeren van mensen die op- en afstappen.

Nadeel: de kosten zijn relatief hoog van openbaar vervoer, en de tijd op de bus of de tram kan je doorgaans niet gebruiken als werktijd.

Geen koning auto

Wat in dit lijstje ontbreekt is overduidelijk de auto. Ik neem de auto eigenlijk zo goed als nooit om me naar het werk te verplaatsen. Alleen als ik op een moeilijk bereikbare plaats moet zijn, of als openbaar vervoer enorm omslachtig is, neem ik de auto. Mijn hoofdroute naar het werk heb ik zelfs nog nooit met mijn auto afgelegd. Je hoort het, ik ben een echte treinpendelaar.

De trein, de fiets, het vliegtuig en de bus/tram zijn mijn vaakst gebruikte transportmiddelen om me naar het werk te verplaatsen. Maar misschien hebben jullie nog andere manieren? Is er bijvoorbeeld iemand die met de boot naar het werk gaat? Ik ben benieuwd!

Fietswiel

Photo by Alessandra Caretto on Unsplash

You may also like

Onzekerheden in bikini
6 vaak voorkomende onzekerheden in bikini: zo maak je er voor altijd komaf mee
Het verhaal over mijn nieuwe huis: kopen, renoveren, en inrichten
Duurzame relatiegeschenken
Duurzaam ondernemen: deze 4 relatiegeschenken zijn wél ecologisch verantwoord
Grappige en absurde treinverhalen deel 2
Grappige en absurde treinverhalen – deel 2

2 Responses

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: