3
mei
2019
kenmerken hostess promogirl

6 kenmerken van een goede hostess of promogirl: dit zegt mijn ervaring

Tijdens mijn studententijd heb ik verschillende jaren als hostess en promogirl gewerkt bij wijze van vakantiejob. Als hostess maak je gasten wegwijs op een evenement, en als promogirl zet je een product of merk in de kijker. Van mijn 16de tot mijn 23ste heb ik heel wat verschillende opdrachten gedaan, en heb ik voldoende ervaring verzameld om een overzicht te geven van wat je moet kunnen als promogirl of promoboy.

Heb je zelf interesse om te werken in een promotieteam? Of wil je graag wat meer te weten komen over promotiewerk in het algemeen? Dan kan dit overzicht je vast helpen om meer te weten te komen over deze job. Ik vond het zelf alvast een leuke vakantiejob, en kan me voorstellen dat andere mensen ook nieuwsgierig zijn naar wat dit inhoudt, en welke eigenschappen een voordeel zijn bij dit soort werk.

Ter info: ik spreek hieronder over het werk als hostess of promogirl, omdat dit uit mijn eigen ervaring geschreven is. Mannen kunnen dit werk natuurlijk even goed uitvoeren, zij het dan als host of promoboy.

1. Fysiek fit

Je zou het misschien niet verwachten als je als bezoeker op een event promogirls gratis productsamples ziet uitdelen, maar het is nodig dat je een zekere mate van fysieke inspanning aan de dag kan leggen. Voordat zo’n promostand is opgebouwd, moet er namelijk heel wat gesleurd en in elkaar gezet worden. Denk aan dranghekken plaatsen, spandoeken opspannen, vlaggen oprichten, tenten opzetten, speeltoestellen opbouwen,… Op het einde moet alles ook weer afgebroken en netjes opgeborgen worden. Aan het eind van een zomer werken als promogirl had ik alleszins de nodige spierkracht opgebouwd.

2. Verantwoordelijkheidszin

Als hostess of promogirl moet je ook voor de nodige verantwoordelijkheidszin beschikken. Je moet steeds zorgen dat de bezoekers veilig zijn, en dat eventuele speeltoestellen voor kinderen bewaakt worden. Een klimtoren of hindernissenparcours op een springkasteel zijn best veilig, zolang er geen dertig kinderen tegelijk de attractie bestormen. Werk je buiten, dan moet je ook rekening houden met de weersomstandigheden. Een leuk spel kan bij regenweer plots een levensgevaarlijke onderneming worden.

3. Sociaal

Als hostess of promogirl werk je bijna nooit alleen. Meestal draai je mee in een groter team, en wissel je mekaars post af. Een sociale ingesteldheid komt dan zeker van pas. Daarnaast komt je natuurlijk ook veel met andere mensen in contact. Als je gasten welkom heet op een feest, mensen naar hun plaats begeleidt, of een prijs overhandigt bij een prijsuitreiking is het ook een troef als je vriendelijk en sociaal bent. Niet omdat dit het moment is om je imago als party animal in de verf te zetten, maar wel omdat mensen soms op hun gemak moeten gesteld worden. En dat gaat net iets makkelijker met een glimlach of een kort gesprekje. Een open houding wordt ook op prijs gesteld bij promotiewerk. Niemand zit te wachten op een nukkig gezicht bij het uitproberen van die heerlijke chocolade met nieuwe vulling.

4. Assertief

Je moet mensen durven aanspreken langs straat, vooral als je hen informatie of een product wilt meegeven. Ik heb ooit een vacaturekrant in een recordtempo uitgedeeld omdat ik mensen durfde aanspreken. En zelfs bij gratis producten moet je soms mensen overtuigen om langs je promostand te passeren. Vooral als je toevallig een dag treft waarop er minder volk langs de promostand passeert, zal je zien dat mensen soms schromen om langs je stand te wandelen. De opdrachtgever zal niet blij zijn als jij je verstopt achter de poster van dat nieuwe verfrissende drankje.

Ook is het belangrijk om op te treden als er zaken uit de hand dreigen te lopen. Vooral als je gratis producten uitdeelt, kan je geconfronteerd worden met mensen die geen schaamte kennen, en zoveel mogelijk mee willen graaien. Zo deelde ik op een mooie zomerdag eens koekjes uit op een zeedijk in België, en kwam dezelfde vrouw 15x terug om weer een nieuw pakje te halen, en stuurde ze zelfs haar kinderen ook verschillende keren langs. Dan moet je wel iets durven zeggen, want het is niet de bedoeling dat één persoon een jaarvoorraad aan koeken kan inslaan. Je wil met de actie zoveel mogelijk mensen bereiken.

De meeste mensen zijn super vriendelijk en blij dat ze iets krijgen, maar af en toe zal je ook voor jezelf moeten opkomen. Ik kreeg tijdens mijn werk als hostess of promogirl soms te maken met opdringerige mensen of oneerbare voorstellen. Gelukkig kwam dit niet vaak voor, maar het is wel handig als je op zo’n moment voldoende sterk in je schoenen staat om die mensen even op hun plaats te zetten.

Lees ook: seksuele intimidatie op het werk: steeds een domper op de feestvreugde

5. Taalvaardig

Meertaligheid is een groot voordeel als hostess en promogirl. Als je veel mensen ziet en aanspreekt zal je gegarandeerd mensen tegenkomen die niet jouw moedertaal spreken. Maar daarnaast kan je ook extra leuke opdrachten krijgen als je een andere taal meester bent. Zo heb ik eens een week lang groepjes Franstalige kinderen mogen begeleiden tijdens een schattenjacht in een kasteel en betoverd bos. Dit was een activiteit voor kinderen die een wedstrijd hadden gewonnen, en je moest volledig meegaan in het verhaal, en ook spreken met de acteurs die je tegenkwam. Dit vond ik een superleuke vakantiejob, en het was natuurlijk onmogelijk geweest om die Franstalige kinderen een leuke dag te bezorgen als ik de taal zelf niet meester was geweest.

6. Uiterlijk verzorgd

Als hostess of promogirl ben je het gezicht van een evenement of een bepaald product of merk. Dit wil niet zeggen dat je er als een supermodel moet uitzien, maar dat wil wel zeggen dat jouw voorkomen en imago afstraalt op wat je representeert. Concreet betekent dit dat je moet zorgen dat je een hygiënisch en verzorgd voorkomen hebt. Vlekken op je kledij, gekreukte kledij, of haar dat met een conditioner van verschraald bier is behandeld horen niet thuis op een promo- of hostessenopdracht.

Je moet ook bereid zijn om bepaalde kledijvoorschriften in acht te nemen. Als promogirl krijg je meestal een t-shirt dat je bijvoorbeeld over je eigen jeans kan aantrekken. Maar soms heb je een iets completer uniform nodig. Zo kreeg ik als hostess telkens een hostesspakje met sjaaltje van het hostessenbureau, en moest ik zelf voor een witte blouse, huidkleurige panty en zwarte hakken zorgen. De kledingvoorschriften voor de hostess-opdrachten waren redelijk strikt. De opdrachten waren ook van die aard dat het nodig was om tiptop verzorgd voor de dag te komen, en als groep een mooi en herkenbaar uniform te dragen.

Dat je je uiterlijk moet verzorgen en bepaalde voorschriften in acht moet nemen, wil niet zeggen dat je daarvoor je persoonlijke grenzen moet veronachtzamen. Ik werd ooit gebeld voor een promotieopdracht waarbij de dames in bikini in een jacuzzi moesten zitten. Dit vond ik persoonlijk te ver gaan. Mezelf verzorgen of in een bepaald uniform hijsen is één ding, als lustobject fungeren om een product aan te prijzen is iets volledig anders. Voor alle duidelijkheid: het ging om reclame voor een drankje, niet voor jacuzzi’s of bikini’s. Voel je je niet goed bij een bepaalde opdracht? Laat die dan zeker schieten, want geen enkel job is het waard om je slecht over te voelen.

Zou jij graag als host/hostess of als promogirl/boy werken? Laat het dan zeker weten in een reactie!

kenmerken hostess promogirl
Bron afbeelding: Pexels

You may also like

Van het strand naar het restaurant: zo transformeer je je badpak tot volwaardige outfit
opgeruimd hoofd opgeruimde werkplaats strategieën
Een opgeruimd hoofd en een opgeruimde werkplaats | 7 doeltreffende strategieën
visitekaartje in online tijden
Waarom nog visitekaartjes gebruiken in online tijden?
elektrische fiets als alternatief voor auto
Met de elektrische fiets naar het werk: een goed alternatief voor de auto?
Onzekerheden in bikini
6 vaak voorkomende onzekerheden in bikini: zo maak je er voor altijd komaf mee
Het verhaal over mijn nieuwe huis: kopen, renoveren, en inrichten

Leave a Reply

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.